Artikkelen er tidligere publisert i Moss i Sentrum
Havneområdene er ikke bare et sted for båt- og bobilfolk, men et sosialt samlingspunkt som mossinger holder kjært.
«Det er viktig for oss å kunne gjøre havna best mulig for folk flest, prøve å gjøre dem fornøyde. Det er jo det som driver oss», sier havneinspektør Freddy Rinden.
På Alfabrygga er det bobilparkering hele året, men fra 15. april til 15. oktober er det høysesong med åpne fasiliteter. Her finner du alt du trenger: dusj, toaletter og mulighet for å tømme både gråvann og septik – helt lovlig.
– Før hendte det at folk tømte gråvann rett på asfalten, men det er det heldigvis slutt på nå, forteller Rinden.
Hver morgen går de ansatte over området, tømmer søppel, vasker fasilitetene og sørger for at alt ser pent ut. Det plantes til og med blomster før 17. mai for å gjøre det ekstra trivelig.
– Bobilfolket er flinke til å holde det ryddig selv også, og de er alltid hyggelige å slå av en prat med, sier han.
Det er stor pågang om plassene i høysesongen, og her gjelder «førstemann til mølla»-prinsippet.
– Vi har ikke reserveringssystem. Det er enklest slik, smiler Rinden.
Et ekstra pluss er at bobilgjestene også kan leie badstua rett ved siden av bobilplassen.
Også for båtfolket har Moss Havn mye å by på. I løpet av de siste årene har de investert betydelige summer for å gjøre gjestehavnene innbydende.
– Vi har brukt store summer både på Jeløya-siden og gjestehavnen ved Rema 1000, og på bysiden av kanalen, opplyser Rinden.
Han er spesielt fornøyd med flytebryggen som ble lagt ut for tretten år siden nord for Tollboden. Mange tror den tilhører Fleischer Brygge, men den er faktisk en del av gjestehavnen.
En av grunnene til at det er så rent og trivelig i havna, er at de ansatte starter dagen før måkene rekker å våkne.
– Vi er ute hver morgen før klokka åtte for å ta søpla, ellers er måkene der før oss. Og vi kan ikke hoppe over en eneste lørdag, derfor har vi vakt i helgene også, sier Rinden.
Vakttelefonen er flittig brukt. Noen ringer fordi de tror det er noe galt med strømuttakene, men det er ingenting i veien med stolpene, forsikrer han. Båtgjester får tilgang på strøm så fort de har betalt i automaten ved kanalbrua.
Leien inkluderer også tilgang til serviceanlegget ved Fiskebasaren, hvor gjester kan vaske klær og dusje.
– Folk ringer døgnet rundt for å høre om det er ledig plass, men jeg har også fått telefoner klokka elleve om kvelden fordi det er tomt for dopapir, ler han.
Selv om båtfolket de siste årene har blitt flinkere til å ta hensyn til miljøet, er det fortsatt en utfordring med såkalte «vrakbåter».
– Hver sommer har vi fire–fem båter som blir stående og forfalle, og det koster oss mye å rydde dem bort, sier Rinden.
Han tipser båteiere om at Kjetil på Kambo Marina tar imot båter til vraking – gratis for båter opp til tre tonn.
– Det er viktig for oss å kunne gjøre havna best mulig for folk flest, prøve å gjøre dem fornøyde. Det er jo det som driver oss, avslutter han.
Tips: I gjestehavna kan båtfolk stoppe og kjøpe is eller mat uten å betale leie. Men skal man ligge der etter klokka fem, da må man betale.