- Jeg ville være i praksis her fordi Moss Havn er et knutepunkt mellom land og sjø hvor hele bransjen må innom, så her får jeg erfaring på mange områder, forteller praktikanten.
Mann er på sitt avsluttende år ved Universitetet i Sørøst-Norge, hvor han studerer til en bachelor i skipsfart og logistikk. Han skal praktisere hos Moss Havn i tolv uker som en del av utdanningen, før han skal skrive og levere sin bacheloroppgave. Mann forteller at han er veldig fornøyd med praksisplassen hos Moss Havn av flere grunner.
- Jeg får utforsket alle deler ved havnevirksomhet, jeg får samlet erfaring, og så er det en veldig fin arbeidsplass. Det er på en måte en portal til resten av verden, forteller praktikanten.
Noen ting han har arbeidet med og vært involvert i siden start av praksisperioden i august er forretningsutvikling, utvikling av havna, forbedre logistikk og kommersiell virksomhet.
- Det er veldig spennende å få være med på videreutviklingen av effektiv og rasjonell havnedrift, som vil bidra til et sunt næringsliv, i tillegg til å tilrettelegge for nye arbeidsplasser i regionen, sier Mann.
Autonom godstransportMann skal etter endt praksis skrive sin bacheloroppgave hvor han har valgt å gå dypere inn på problemstillingen om autonom godstransport. Moss Havn var den første havnen i landet som åpnet en innlandshavn, også kalt for dryport. Mann mener at innlandshavnen kvalifiserer Moss Havn for automatisert transport.
- Autonom godstransport er med andre ord selvkjørende elektriske lastebiler, noe som absolutt er aktuelt for Moss Havn i fremtiden, siden de er tilpasset samfunnets- og næringslivets behov for effektiv og miljøriktig transport, sier Mann.