Free cookie consent management tool by TermsFeed

Fremtidens kranstyring på timeplanen – student i praksis hos Moss havn

Fremtidens kranstyring på timeplanen – student i praksis hos Moss havn

Før sommeren fikk Moss havn besøk av NTNU-student Sander August Heggland Schrader. Han tilbrakte tre dager i praksis hos oss som del av masteroppgaven sin om design av brukergrensesnitt for fjernstyrte kraner, knyttet til designsystemet OpenCrane.

Sander studerer Datateknologi ved NTNU i Trondheim, og spesialiserer seg innen programvaresystemer. I sin masteroppgave ser han nærmere på hvordan man kan designe effektive og brukervennlige grensesnitt for kranførere som styrer kraner fjernstyrt. Oppgaven er en del av det åpne designsystemet OpenCrane, som tilbyr designkomponenter til bruk ved utvikling av kran-grensesnitt.

– «Jeg fokuserer på ship-to-shore (STS) kraner, og lager to ulike brukergrensesnitt – ett basert på OpenCrane-komponentene, og ett etter andre designretningslinjer. Disse skal jeg teste i en havnesimulator for å se hvordan de fungerer i praksis,» forklarer Sander.

Stefan går gjennom brukergrensesnittet i havnesimulatoren.


Han kom selv på ideen om å kontakte Moss havn, etter å ha sett på Google Maps at havna har en STS-kran i drift.– «Jeg har familie i Moss og ønsket kontakt med en havn som bruker den typen kraner jeg forsker på. Da jeg tok kontakt, fikk jeg høre at Moss havn samarbeider med Hive Autonomy om å utvikle et fjernsytingssystem til containerkranen sin – det passet perfekt. Jeg ble invitert ned og fikk være med på de første testene av fjernstyringen,» sier han.


Sander beskriver dagene hos Moss havn som både lærerike og inspirerende.– «Jeg lærte mye om hvordan kranen fungerer, hvordan Moss havn tenker fremtidsrettet og fikk en grundig forståelse av havnedrift. Det ga meg viktig input til videre arbeid med oppgaven og simulatoren. Jeg er veldig takknemlig for muligheten».

Feltstudier med Johnny i krana 27 meter over bakken.


Moss havn samarbeider med teknologiselskapet Hive Autonomy om å fjernstyre havnas containerkran. Prosjektet skal ikke bare gjøre operasjonene mer effektive – det handler også om å skape bedre og tryggere arbeidsforhold.Tradisjonelt har kranførere sittet fysisk i kranen, ofte i krevende og eksponerte miljøer. Med fjernstyring kan operatørene jobbe fra sikre og komfortable kontrollsentre, samtidig som produktiviteten og presisjonen økes.– «Hos Hive Autonomy ser vi for oss en helt ny fremtid for industriell lasthåndtering – der autonome operasjoner styres sentralt, med økt effektivitet og lavere risiko for menneskelig skade,» uttaler Christoffer Jørgenvåg, CEO hos Hive Autonomy.

Samarbeidet er en viktig del av Moss havns strategi for å modernisere driften og bidra til en mer bærekraftig og innovativ havnevirksomhet. Og for en engasjert student som Sander, ble møtet med denne fremtiden en opplevelse som garantert setter spor – både i oppgaven og i karrieren.