Free cookie consent management tool by TermsFeed

En stille revolusjon - Verdens første elektriske autonome sjødroner

En stille revolusjon - Verdens første elektriske autonome sjødroner

Dagligvaregiganten Asko satser grønt. Innen få år vil hele transportkjeden være strømdrevet og stillegående.

– Dette er kanskje den mest avanserte roroterminalen i Norge, sier daglig leder i Asko maritime, Kai Just Olsen, der han står på havna i Moss.

Verdens første elektriske autonome sjødroner «MS Therese» (til venstre) og «MS Marit» på den nye sjødroneterminalen i Moss havn.

Transportåren frekventeres nå av “Therese” og “Marit” – Askos to nye batteridrevne droneskip, som ble sjøsatt tidligere i år under en dåpsseremoni der langrennslegendene Johaug og Bjørgen stilte opp som gudmødre.

Nullutslippsfartøyene, som går i skytteltrafikk mellom Horten og Moss havn, erstatter 1 million veikilometer og redusere klimagassavtrykket til Asko med 5000 tonn CO2 i året. Droneskipene er også autonome.

– De krysser fjorden med redusert bemanning. Innen to år vil de være fullstendig selvgående, sier Just Olsen.

Daglig leder og primus motor for sjødroneprosjektet Kai Just Olsen

Helelektrisk transportkjede

Asko maritime vil være en ledende aktør innen nullutslippstransport. Just Olsen bemerker at droneskipene bare er et ledd i en større omlegging.  

– Vi bygge en grønn transportkjede. I tillegg til de batterielektriske båtene, vi vil ha batterielektriske terminaltraktorer når de kommer på markedet neste år. Lastebilene, som trekker trallene frem og tilbake på kaien, skal også være helelektriske.

Just Olsen vedkjenner at elektriske omleggingen vil føre til økt belastning på strømnettet. I den pågående energisituasjonen i Norge, er Asko sitt ansvar bevisst.

– Fremover vil bruke mer strøm og vi vil derfor også bidra til produksjonen av strøm. Det er grunnen til at Asko er med i mange vindkraft- og solkraftprosjekter. Vi skal produserer like mye grønn energi som vi bruker.

Helelektrisk transportkjede med selvkjørende droneskip og nye elektriske trekkvogner som frakter trallene utsliippsfritt mellom lager og havnen.

Ansvarlig aktør

Elektrifisering og automatiseringen av transporten, har også en rekke andre positive ringvirkninger, som vil komme både miljøet og lokale til gode.

– Ettersom vi ikke frakter bil og mann om bord i båter, kan vi vi planlegge transporten og ruteplanene slik at vi unngår rushtrafikken i byene. Vi kan kjøre til alle døgnets tider. Dermed vil vi i minkende grad bidra til kødannelser. De elektriske lastebilene våre vil også skape mindre støy når de går gjennom byområdene.

ASKO og NorgesGruppens historie strekker seg helt tilbake til til 1860-tallet, da bondesønnen Johan Johannson etablerte sitt kolonialengrosfirma JOH. JOHANNSON i Christiania.  Fra hovedsakelig operere i Østlandsområdet, forsyner Asko og NorgesGruppen nå hele Norge med matvarer. Just Olsen sier at alle nordmenn fremover skal kunne føle seg trygg på at maten de kjøper i butikken har kommet dit på miljøvennlig vis

– Vi vil at kundene våre skal vite at maten de kjøper i butikken kommer fra en grønn transportkjede.

Trallene kjøres ombord på skipene med elektriske terminaltraktorer.