Dette er kranene i Moss Havn

Moss Havn har to kraftige kraner på havneområdet som brukes daglig til lossing og lasting. Og disse er høyst nødvendig for den vellykkede havnedriften.

- Det er jo to store kraner, så det er vanskelig å ikke legge merke til dem om du ser ned mot havneområdet, sier havnesjef Øystein Høsteland Sundby.

- Noen liker dem godt mens andre ikke liker dem, legger han til.

Kranene brukes hovedsakelig til å flytte containere, sand, stål og tømmer på havneområdet. Containerkrana er den som blir mest brukt, og er den nyeste av de to kranene. Den ble bygget i 2011, og har navnet Kocks etter produsenten i Tyskland. Krana har en løftekapasitet på 40 tonn, en høyde på 27 meter og et løft på cirka 35 containere i timen.

- Under en hel operasjon, som tar cirka fem til seks timer inkludert klargjøring og matpauser, tar containerkrana i snitt 35 containere i timen, og det er ganske bra, forteller havnekaptein Birger Langseth Harveg.

Containerkrana går på spesialskinner langs kaia og kan derfor ikke flyttes rundt på havneområdet, kun frem og tilbake langs skinnene. Containerkaia er 150 meter lang og er dekket av skinner hele veien som gjør at containerkrana dekker det behovet den skal.

Den andre krana er noe eldre enn containerkrana da den ble beboer hos Moss Havn i 2001, og blir i dag brukt som en reserve. Denne reserven har fått navnet Gottwald, også etter sin produsent i Tyskland.

Gottwald har en rekkevidde på 44 meter, løftehøyde på cirka 40 meter over bakken og er i motsetning til containerkrana en mobil kran som kan flyttes rundt på havneområdet til der det passer best å ta imot gods.

- Denne krana ser minst ut, men er faktisk den som løfter mest på hele 100 tonn, sier Harveg.

Harveg forteller videre at under en lignende operasjon på cirka fem til seks timer inkludert klargjøring og matpauser, tar kun denne krana i snitt 8-10 containere i timen. I motsetning til sin partner har denne krana derimot sving på 360 grader som gjør at den passer utmerket til å losse av stålbåter, og fungerer fint som en beredskapskran.

- Moss Havn er størst på containere og det er hovedgrunnen til hvorfor containerkrana blir mest brukt, mens Gottwald-krana fungerer bedre som en beredskapskran og til spesialløft, forteller Harveg.